expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Máte doma veterán? Jak o něj pečovat, pojištění a tankování


27.09.2024
 | 
6 min. čtení.

Co je veterán a jaké modely jsou u nás nejčastější

Podle slovenského zákona je za veterána považováno vozidlo, které je staré alespoň 30 let od data první registrace a současně již není ve výrobě.

Takové vozidlo musí zároveň projet speciální kontrolou a být zařazeno do kategorie historických vozidel. Tato kategorizace potvrzuje, že se jedná o unikátní automobil, který má významnou historickou, technickou nebo kulturní hodnotu.

Jakákoli úprava vašeho veterána, která by změnila jeho vzhled nebo technické vlastnosti, může zároveň ohrozit jeho klasifikaci jako veterána. Tento proces je velmi přísně regulován, neboť status historického vozidla přináší různé výhody, jako je například snížená sazba pojistného či osvobození od některých motoristických daní.

Na Slovensku jsou mezi veterány oblíbené zejména domácí modely ze socialistické éry. Jedná se například o Škoda 1000 MB, která byla v 60. a 70. letech téměř v každé rodině či Tatra 603, což je model, který byl spojován s vyšší společenskou vrstvou.

Vzhledem ke svému věku se zároveň postupem let stanou veterány i další modely Škoda, zejména 100, 105 a 120, později i Favorit. Ze zahraničních značek jsou velmi populární německé modely, např. Mercedes-Benz W123. Na vzestupu, to už však z dovozu, jsou i některá americká vozidla, například ikonický Ford Mustang.

Jízda s veteránem: jaké palivo tankovat a pojištění

Pokud už tedy máte doma veterán a chtěli byste si na něm zajezdit, nezapomeňte na praktické aspekty. Tím prvním je pojištění, konkrétně povinné smluvní pojištění. I když veterány často najedou méně kilometrů, PZP musí mít uzavřeno .

Dobrou zprávou pro majitele historických vozidel je, že pojišťovny zohledňují specifika těchto aut a často nabízejí pojištění za zvýhodněné ceny. Před uzavřením pojištění se vyplatí prověřit, zda má pojišťovna speciální produkty pro veterány. Kromě PZP zvažte i možnost pojištění havarijním pojištěním, ale to je již specifické.

Stará auta s historickou hodnotou jsou vysoce cenná a jejich oprava může být někdy finančně náročná. Ne všechny pojišťovny však pro ně mají havarijní pojištění.

Druhým důležitým praktickým faktorem je tankování. U veteránů platí, že jejich starší motory byly navrženy na olovnatý benzín, který již není běžně u nás na trhu. Pro tato vozidla jsou tedy nezbytné speciální přísady olova, které nahrazují olovo v pohonných hmotách a chrání ventilová sedla před opotřebováním.

Tato aditiva jsou snadno dostupná v obchodech nebo autoservisech. Pro novější veterány, které jsou kompatibilní s dnešními bezolovnatými palivy, je doporučeno používat benzíny s vyšším oktanovým číslem , neboli s menší biosložkou.

Péče zevnitř? Výměny kapalin, mazání i interiér

Péče o veterán, podobně jako u novějšího auta, musí zahrnovat v první řadě pravidelné výměny kvalitního oleje a dalších technických kapalin.

Olej ve starších motorech je třeba měnit častěji, jelikož tato auta ne vždy jezdí pravidelně a olej tak může časem degradovat. Stejně důležitá je výměna chladicí kapaliny a pravidelná kontrola brzdové kapaliny. Pokud je to možné, používejte také speciální aditiva do oleje a chladicí kapaliny pro zlepšení jejich vlastností.

Kromě výměny kapalin je klíčové také pravidelné promazávání mechanických částí, jako jsou panty dveří, zámky a jiné pohyblivé prvky. Promazáváním těchto komponentů se snižuje jejich tření, předcházíte pískání a prodlužujete i jejich životnost.

Stejně důležitou je i péče o auto zevnitř z pohledu interiéru. Pokud máte kožená sedadla, což je pro tato auta typické, dbejte na pravidelné čištění a ošetřování přípravky k tomu určenými, které ji vyčistí a chrání před praskáním.

Textilní části, jako jsou koberečky nebo látkové čalounění, je zase třeba pravidelně čistit a ošetřovat přípravky, které odstraňují nečistoty, pot, mastnotu y a zároveň chrání materiál před vyblednutím a znečištěním. Dřevěné prvky interiéru, zejména v luxusnějších modelech, ošetřujte pouze k tomu určenými spreji, vosky a oleji.

Jak na péči zvenčí: mytí, voskování i proti rzi

Kromě péče o nitro je důležitá i péče o zevnějšek, ať už jde o karoserii, pneumatiky nebo podvozek. A to včetně protikorozní ochrany .

V první řadě, při mytí používejte jemné a neabrazivní čistící prostředky. Zvláštní pozornost je třeba věnovat autu po zimě, kdy se na podvozku a karoserii může nahromadit sůl a nečistoty, které výrazně urychlují korozi.

Po důkladném umytí je proto vhodné chránit dutiny vozu speciálními antikorozními nástřiky, které pomáhají předcházet vzniku rzi na těžko dostupných místech. Nejvíce pozornosti věnujte především místům, kde se často zachycuje voda a vlhkost, například na spodních částech dveří, prazích či v podbězích kol.

Obecně platí, že veterán je ideální garážovat, aby byly chráněny před nepříznivými povětrnostními vlivy. Pokud to ale není možné, je vhodné ho alespoň přikrýt ochrannou plachtou, která jej ochrání před UV zářením, vlhkostí a sněhem.

Obzvlášť důležité je důsledné a pravidelné voskování karoserie. Vosk totiž na povrchu laku vytváří ochrannou vrstvu, která jej chrání před škodlivými vlivy prostředí a počasí. Vosk nanášejte minimálně jednou za sezónu, ideálně však častěji, aby lak zůstal v co nejlepším stavu. Nejlepší je auto lakovat před zimou a po zimě.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku